Välkommen

Välkommen

onsdag 2 mars 2011

Att vara arbetslös akademiker

Jag är arbetslös och akademiker sedan juni 2010 och har sedan dess sökt ett stort antal jobb, hunnit gå i jobbcoaching, skrivit och skrivit om CV:n, sökt jobb på annons och skrivit spontanansökningar. Jag har en bred samhällsvetenskaplig utbildning som både är teoretiskt och praktiskt inriktad. Så jag undrar varför jag egentligen är arbetslös? Jag har fått bra feedback på ansökningshandlingar och lägger också mycket tid på att göra bra ansökningar. 

Vad är din erfarenhet av att vara arbetslös akademiker? Vilka är svårigheterna?

43 kommentarer:

  1. Jag är också en av de udda. En akademiker utan arbete. Det talas om ingenjörsbrist, men min kunskap är inte tillräckligt mycket värd.

    Jag läste till designingenjör 2002-2005. Därefter satsade jag på ett eget företag inom helt andra saker för att 2007 få jobb som konsult inom teknik. Det gick hyfsat till 2009 då krisen kom och jag stod utan arbete på våren. Till hösten började jag en visstidsanställning som montör. Jobbade i ett halvår och sedan april 2010 är jag nu utan jobb.

    Jag har hamnat i ett moment 22, för lite erfarenhet för ett teknikjobb och för mycket utbildning för ett "enklare" arbete.

    Snart ett år utan. Inte roligt alls.

    SvaraRadera
  2. Det här börjar likna något. Uppenbarligen är denna blogg inte särskilt aktiv, men jag har drömt om att vara med i någon sorts "lavinaktivism" (av typen "YouTubefenomen som förändrade världen).

    Vad jag skulle vilja, är att de arbetslösa akademikerna kunde organisera sig (jag hör själv hur dumt detta låter i denna allt mer individualistiska tid, där utbildning som akademiker nästan per automatik ytterligare individualiserar oss), för ju högre utbildning man har, desto större torde frustrationen bli över att bli ratad av yrkessamhället. De flesta arbetslösa är inte frustrerade konsumenter, som inte har köpkraft nog att köpa det senaste som med stor kraft marknadsförs; utan frustrerade producenter, som känner sig värdelösa eller lågt värderade av det samhälle som uppmanat oss att utbilda oss bör att bli mer konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden.

    När jag valde att högskoleutbilda mig sade alla "mentorer" att den framtida arbetsmarknaden var lysande (detta sagt med tanke på fyrtiotalisternas stora avgångsvåg som påbörjades i slutet av förra årtiondet).

    Utbildningarna har lärt oss mycket, inklusive att ställa krav på vår omgivning och på att vara med och forma samhället. Inte ens ett enkelt jobb får vi, som kunde vara den politiska makten behjälplig i och med att vi då inte skulle ha tid att ifrågasätta arbetssamhällets o-ordning.

    Detta har blivit ett samhälleligt svek mot individerna. Visst, man kan alltid skylla på att människor får skylla sig själva om de utbildar sig och ändå inte hittar jobb. Kanske finns det fog för sådana kommentarer, men kanske finns det ändå ett kollektivt svek genomfört av de senaste vänster- och högerregeringarna som mycket aktivt har velat trolla bort arbetslöshetssiffror genom att ”föreslå” medborgarna att vidareutbilda sig. I många fall under parollen ”det livslånga lärandet” som slutligen innebär att den evigt sittande skolbänkseleven aldrig får känna sig vuxen, utan ständigt utelämnad åt en oberäknelig narcissistisk (statsapparaten) eller psykopatisk (företagsledning) vuxen. Faktum kvarstår ändå -- resultatet blir en oerhörd frustration som den arbetslöse akademikern antingen tenderar att vända mot sig själv i en känsla av uppgivenhet och misslyckande, eller i bästa fall en explosiv kraft som kan förändra samhället.

    SvaraRadera
  3. ....Före socialdemokratins guldålder var det arbetarklassen som desarmerades. Nu är det en bildad akademikerklass. Om inte alla individualiserade akademiker hade varit så individfixerade, hade organiserade politiska åtgärder varit lättare att genomföra.

    Det är inte bara så att de arbetslösa akademikerna är frustrerade; även många arbetande akademiker är det; de mår dåligt på sina jobb, de vill byta jobb, eller är rädda för att mista det; för varje dag är ett hot om ”omstruktureringar”, ”omorganiseringar” och nedskärningar av personal som i allt högre grad av arbetsgivarna eller av ”marknaden” anses vara en belastning för den egna organisationen (en kostnad man vill göra sig av med). Detta leder till liknande psykologiska effekter och en känsla av att ”snart kommer de på mig, med att jag inte duger, med att jag inte kan hålla det mitt visitkort lovar, med att jag inte är värd en lön.”

    Denna min dröm, om en akademikernas uppror mot ordningen, är säkert naiv. Hotet och makten är så diffusa att det är svårt att utpeka någon eller något område som måste adresseras. Samtidigt måste det även i en skenbart diffus tillvaro finnas individer som är ansvariga för sakernas tillstånd. En av människor skapad kultur ska inte behöva lämnas åt naturkrafterna att styra utvecklingens gång (som att den av människor förhöjda växthuseffekten på sikt ska vänta på att naturen ”utkräver” sitt ”straff” genom att göra planeten obeboelig). Samhället blir vad vi gör det till. Därför finns det alltid människor som sitter på ansvariga poster och som åtminstone är länkar i en kedja till de personer i historien som har format dagens värld. Man borde åtminstone kunna komma åt dem som sitter längst ned i maktsystemet.

    Frågan är bara: Hur gör jag för att åstadkomma allt detta? :(

    SvaraRadera
  4. @Anonym

    Det är det som är ett av felen: att du tror att du är udda. Det finns oerhört många akademiker i situationer som liknar din. Eller min. Men vi tror att vi är udda. Det är ett jättehinder för att förändra något. Detta hinder är mycket praktiskt för företagseliten och för makteliten. När hindren är inbyggda i oss själva, och vi inte ser det, gör vi oss själva chanslösa. Det är bra för dem. Dåligt för oss. Tyvärr vet jag inte vad vi ska göra åt det. Har du någon idé?

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Vad får du för hjälp från AF? Om du nu får någon hjälp? Jag är också med om det att man har för mycket utbildning för ett enklare arbete men saknar tillräcklig erfarenhet för att få ett mer kvalificerat arbete som ligger i linje med ens utbildning.

    Vad gör man då? Ska man mörka sin utbildning för att få ett jobb på ICA exempelvis.

    SvaraRadera
  6. Förtydligande: Arbetslösa akademiker kan ha det mycket svårt ekonomiskt. Tyvärr är det så att det oftast handlar om köpkraft när man talar om grupper som marginaliseras. Men den frustration en arbetslös människa känner är för det mesta inte frustration över utebliven köpkraft utan över utebliven produktionskraft. För makteliten är det i regel viktigare att konsumtionen vidmakthålls, för att inte ekonomin ska ta stryk. Hur de potentiella producenterna (de arbetslösa) mår, spelar ju inte någon roll för dem. Kanske köper de åtminstone cigaretter för arbetslöshetsunderstödet. Det ger snabba pengar i statskassan (på kort sikt -- på lång sikt innebär det en kostnad, men politiken är kortsiktig. Företagen är också kortsiktiga, förresten.)

    SvaraRadera
  7. @Fredrik: Jag startade bloggen igår så man kan nog inte räkna med att det är så mycket aktivitet den första tiden.

    Det är ju en obalans i det att det skapas många utbildningsplatser och det görs mycket reklam för utbildning på högre nivå och när man väl sedan ska ut på arbetsmarknaden, ja då ser verkligheten helt annorlunda ut.

    Samtidigt som mycket i samhället är fel får man ändå försöka att inte reta sig allt för mycket, det mår man inte bra av själv.

    Tyvärr tror inte jag på att de enskilda grupperna kan göra särskilt mycket eftersom så länge jobben inte finns, så finns de inte. Det är ju en lång process som ligger bakom.

    Det man kan göra själv är ju det man är utlämnad till, dvs söka jobb, försöka få AF att hjälpa en och liknande. Det är verkligen tröstlöst många gånger men några organiserade uppror tror jag knappast på.

    SvaraRadera
  8. @Jobbsökare
    Alla jobbsökare frågar desperat över strategier för hur man ska locka till sig ett jobb; som att mörka sin utbildning för ett kassajobb på ICA, tex. Tyvärr är alla sådana strategier inte allmängiltiga. I vissa fall kan de fungera, i andra inte. Ingen vet.

    Jag sökte ett jobb som städare en gång. Rekryteraren på företaget var ljumt intresserad eller ointresserad. Hon sa bara "tja, du kan ju skicka ditt CV".

    SvaraRadera
  9. @Fredrik: Nej, var och en söker ju utifrån sina förutsättningar men när det gäller detta med enklare jobb som togs upp så är ju att mörka utbildningen ganska naturligt.

    Det funkar ju så att säga inte att visa på en rad akademiska meriter och därmed avslöja sig att man inte alls har någon tanke på en framtid inom exempelvis kassa eller vad det nu handlar om.

    Mycket handlar även om tur. Det stora felet som jag ser det ligger i den svaga kopplingen mellan utbildning och näringsliv samt AF:s oförmögenhet att hjälpa och tipsa olika människor så att de kommer ut i arbetslivet.

    SvaraRadera
  10. @jobbsökare

    ursäkta. Jag såg inte att du startade bloggen igår..

    1) javisst är det en obalans i marknadsföringen. Måste det vara tillåtet, då? Ju mer vi tillåter fri reklam för utbildningar som om de vore vilken konsumtionsvara som helst, desto mer fel kan det ju bli. Felet är då att vi tillåter fri och delvis lögnaktig reklam.

    2) Du har rätt i att man mår dåligt av att reta upp sig själv på att samhället är dåligt. Men det är nog inte lönt att sopa sådant under mattan. Då blir en blogg som denna kanske bara ett projekt för ett fåtal personer att fixa till sin egen arbetssituation för en kortare tid framåt. Det hjälper nog inte problemen i grunden.

    3) "så länge jobben inte finns, finns de inte" stämmer inte. De flesta jobb, eller i alla fall en mycket stor del av dem, som finns idag, är skapade, dvs är onödiga. Ändå finns de och vi förtjänar vårt uppehälle på dem. Följaktligen innebär detta att man kan skapa jobb när sådana behövs. Men om någon bestämmer att det är för dyrt att skapa jobb, skapas de inte med den motiveringen. Detta tas som en sanning. Men det är en lögn. Vill man vidmakthålla dagens konsumtionsnivå etc måste man upprätthålla en stark "produktion" även om de flesta jobb de facto inte består av värdeskapande produktion (utan bara blir en sorts överenskommen transferering för konstruerade tjänster). Även om de enskilda grupperna inte kan göra så mycket finns det ansvariga individer. Man måste kanske börja där.

    4)Nej, organiserade uppror tror jag inte heller på. Vi tenderar att hindra oss själva långt innan det går så långt.

    5)Okay, lösningen är alltså: att söka jobb. Synd. Jag hade hoppats på ett mer "out-of-the-box-thinking". Men kanske är det bara så, som du skriver.

    SvaraRadera
  11. Bra initiativ!

    Jag är också arbetssökande akademiker, har ett halvtidsjobb, men vill naturligtvis ha ett jobb på heltid.

    Känner igen mig i beskrivningarna av att sakna erfarenhet och frustrationen över att det är så svårt att komma sig in på arbetsmarknaden för att få den erfarenheten. Alla är vi ju barn i början.

    Jag bloggar om mitt jobbsökande på www.lisasjobbjakt.blogspot.com välkommen att läsa om du vill!

    /Lisa

    SvaraRadera
  12. @Fredrik: Det här nätverket har inte syftet att försöka hitta en lösning på arbetslösheten i stort utan är som jag skriver en plats för arbetslösa akademiker att mötas på och utbyta erfarenheter.

    Det är alltså inget debattforum av det slaget då det redan finns en omfattande rapportering kring arbetslöshet via olika kanaler. Där här är en plats att ventilera sina tankar och få lite tips och råd från andra i samma situation.

    Sedan kan det även vara intressant att diskutera sådant som är bakomliggande orsaker till den höga arbetslösheten men huvudfokuset är inte detta.

    SvaraRadera
  13. @Lisa: Kul att du gillar bloggen! Jag ska kika in på din blogg, välkommen tillbaka till min!

    SvaraRadera
  14. Känns trots allt lite skönt att inte vara "udda" då.

    Den hjälp jag fått från AF är två coach-perioder och jag kan erbjuda en arbetsgivare tre månaders praktik. Nu går det mot ett år utan arbete så snart kan jag också erbjuda reducerad arbetsgivaravgift.

    Mitt sätt att tackla detta är att försöka kontakta företag med mitt "unika erbjudande". Jag är läder- och skinnhantverkare och jag drömmer om att kunna kombinera min ingenjörsutbildning med det.

    SvaraRadera
  15. @Anonym: Söker du praktik helt på egen hand då eller har du fått någon hjälp från AF? Jag har också fått höra att man kan söka praktik men det AF bistår med är ju i praktiken bara en blankett att fylla i när man själv redan hittat en praktikplats. Är dock inte så lätt även om man erbjuder gratis arbetskraft.

    SvaraRadera
  16. Praktiken är som ett erbjudande jag kan ge som konkurrensfördel när jag kommer på intervjuer. Tyvärr kommer jag inte ens på intervjuer.

    SvaraRadera
  17. Välkommen att delta i nätverk vi arbetslösa på facebook. Där samlas vi som har både långa utbildningar och arbetslivserfarenhet men som ändå inte får jobb. Sjäv har jag 200 akademiska poäng, en plåt och svetsmekanikerutbildning, samt truckkort och över 20 års arbetslivserfarenhet från industrin. Har sökt ca 700 lediga jobb inom de områden som jag anser jag har kompetens för men det enda jag lyckatws få på 2,5 år är ett 3 månaders semestervik som truckförare.//susanna svensson

    SvaraRadera
  18. Gällande praktik..det besked jag fick från arbetsförmedlingen igår är att man inte kan få praktik så lätt längre. Man måste vara på väg att utförsäkras alternativt vara funktionshindrad för att få praktik. Nya direktiv från politikerna.

    SvaraRadera
  19. "Praktiken är som ett erbjudande jag kan ge som konkurrensfördel när jag kommer på intervjuer. Tyvärr kommer jag inte ens på intervjuer".

    @anonym: Har AF sagt att det är ett erbjudande? Det kan ju vara bra att ha mer färska referenser så på det sättet kan det ju vara en konkurrensfördel...

    SvaraRadera
  20. NÄTVERK FÖR ARBETSLÖSA:

    @anonym /susanna svenssson: Nätverk på Facebook kan ju vara bra men jag vill själv inte skylta med att jag är arbetslös. Vad har ni för aktiviteter eller liknande inom nätverket?

    Det är ju verkligen trist att ha sökt så många jobb och sen inte få napp. Har du ringt upp och frågat vad det berott på?

    SvaraRadera
  21. Gällande praktik..det besked jag fick från arbetsförmedlingen igår är att man inte kan få praktik så lätt längre. Man måste vara på väg att utförsäkras alternativt vara funktionshindrad för att få praktik. Nya direktiv från politikerna.

    @anonym: Det låter märkligt att de plötsligt drar in på praktiken då. Är det något som gäller hela landet? Försökte du själv då praktik och sedan fick nej då?

    SvaraRadera
  22. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  23. Hej!

    Vilket bra initiativ till en blogg. Det känns lite som vi studielånsbetalare hamnar i skymundan bakom andra problem i samhället. Men det är bevisligen en stor mängd arbetslösa akademiker därute som inte får jobb för att de 1)har för höga ambitioner 2)har för lite erfarenhet.

    Min blogg kan kopplas lite till din. Jag skriver om arbetsliv, arbetsmarknad, apatin kring det hela men också erbjuder jag arbetslösa rådgivning att skriva CV och personliga brev i hopp om att öka chansen att (åtminstone) komma till intervju.

    Jag har märkt stor efterfrågan över gratis hjälp när "cv-experternas" tips är för vaga, tar för mycket betalt eller bara tycker jobbcoacher försöker sälja sin produkt framför att vara en rådgivande funktion.

    www.cvapp.blogspot.com <-- hit kan du slussa arbetslösa som behöver hjälp med CV, jag tycker ett sådant stöd behövs!

    SvaraRadera
  24. @Anna: Tack! Har du jobbat med CV-granskning eller är du utbildad inom det? Det jag efterlyser är några slags mentorer som känner de olika branscherna väl och som på så sätt skulle kunna lotsa arbetslösa vidare. Då menar jag inte att ringa åt de arbetslösa eller boka besök åt arbetslösa utan mer att komma med tips och råd.

    Just CV-kurser och liknande haglar det ju av men när man väl har ett bra CV så är det ju resten som återstår. Vem ska man skicka
    till, hur ser arbetsläget ut inom en viss bransch osv. Som vanligt är det ju inget sådant konkret som AF erbjuder utan mest bara åtgärder som inte leder någonstans.

    Lycka till med din blogg! Var inne där en sväng förut.

    SvaraRadera
  25. Hej vänner!

    Jag håller med om att det kan vara extremt tufft att vara arbetslös akademiker , men samtidigt vara väldigt aktiv med att söka olika jobb.

    Själv försöker jag tänka på andra än bara mig själv, bland annat så hjälper jag till med att
    tipsa om nya jobb, via Dolda Jobb på Facebook.

    Håller också med om att vi borde organisera oss för att bättre kunna hjälpa varandra att hitta
    nya relevanta/lämpliga jobb.

    Sedan tror jag det spelar stor roll hur man ser på det här att jobben flyttar till andra ställen, och i värsta fall andra länder.

    Själv använder jag mig därför av verktyg som Indeed.com och simplyhired.com ....för där hittar man många jobb som vi arbetslösa/arbetssökande akademiker skulle
    kunna söka.

    Men, då blir ju nästa problem att då måste
    vi ha arbetstillstånd. Det är idag mycket
    svårt att få arbetstillstånd eftersom man
    inte längre kan gå upp på ambassaden och
    söka arbetstillstånd/arbetsvisum.

    Ibland kan det istället vara enklare att
    hitta jobb via bemanningsbranschen, och
    på så vis bygga upp sin erfarenhet steg
    för steg. Så försöker jag själv göra och
    en del uppdrag har jag hunnit med hittills
    men dessa är ofta inte meriterande/kvalificerade
    jobb.

    Men, bättre något jobb än inget jobb!.

    SvaraRadera
  26. Jobbsökare: Nej, jag har aldrig arbetat professionellt med CV-skrivande utan det är ett litet sidoprojekt jag har vid sidan av studierna (är snart magister i personalvetenskap och/eller arbetslös akademiker beroende på hur man ser det).

    Jag har hjälp en hel del ungdomar under en period nu och försöker sprida ryktet vidare. Hittills har jag endast fått positiv respons då jag faktiskt erbjuder gratis-tjänst. :)

    Och nej inget kontaktnät på det sättet heller.

    P.S! cavatar.blogspot.com är nya adressen D.S

    SvaraRadera
  27. Jobbsökare: Angående att det finns CV-kurser så är jag beredd att hålla med dig. Men det är antingen jobbcoach eller experter som tar mycket betalt. Det jag erbjuder är väl något mittemellan, ett stöd vid skrivande av CV: vi håller mailkontakt, bollar ideer, skriver CV och personligt brev ihop.

    Det är just sådant stöd som jag ser behövs. :)

    SvaraRadera
  28. Hej vänner!

    Jag håller med om att det kan vara extremt tufft att vara arbetslös akademiker , men samtidigt vara väldigt aktiv med att söka olika jobb.

    Själv försöker jag tänka på andra än bara mig själv, bland annat så hjälper jag till med att
    tipsa om nya jobb, via Dolda Jobb på Facebook.


    @Mikael: Jag har också sökt jobb via doldajobb.se men inte ett enda svar får jag. Finns ju flera facebook-grupper kring just dolda jobb och jag är med i den grupp som även tidigare gick under namnet "tusennyajobb". De puffar för sin verksamhet dagligen via FB men jag tycker det inte är nån vidare tjänst alls.

    Jag har lagt in en allmän profil där jag lägger fram mina kompetenser inom många olika områden men inte ett enda svar får jag. Den dolda arbetsmarknaden är just dold och min uppfattning är att man främst når den via kontakter, inte via olika sajter och FB-grupper. Du kanske haft bättre tur än jag?

    Jag skulle inte ge upp mitt sociala nätverk och kontakt med släkt och familj och flytta till ett annat land för jobb, det är att ge upp stora delar av sitt liv anser jag.

    SvaraRadera
  29. Jag var också arbetslös. Det gäller att sysselsätta sig under tiden.Jag hade några hobby som jag började utveckla mer och mer. Jag gillar laga mat och baka och därför började blogga om det(www.matmedmera.eu)Då upptäckte jag att jag kan tjäna på det genom att ta in google annonser.Det funkar hyfsat. Gjorde några kurser på internet hur sköter man det hela praktiska med domän, webbhotell som jag hade ingen aning förut.Det finns otroligt mycket nyttig information på internet. Allt började med hobby då slog mig att kanske finns andra sätt att jobba hemifrån som man kan kombinera med ordinarie jobb och jag har hittat det.Jag har stort förtroende och är mycket självsäkert. Det behövs i jobb sökande.

    SvaraRadera
  30. Ja då är det dags för en uppdatering. Har precis fått en ny coach. Från AF. I sin presentation för gruppenm som hon ska ta sig an, så berättar hon att hon var tvungen att ta jobbet eftersom hon annars blivit arbetslös, men att hon naturligtvis tycker "det ska bli jätteroligt!".

    Min förra coach använder mitt CV som exempel på väldigt bra, som sticker ut och presenterar mig tydligt. Min nya coach vill att jag "tonar ned det" så att jag inte skrämmer en eventuell arbetsgivare.

    Tänker osökt på DiLevas sång "Vem ska jag tro på?". Min praktik har också försvunnit i och med omorganisationen.

    Bara att streta på.

    SvaraRadera
  31. @Anonym: Ja, jag har också råkat ut för det att det inte längre går att få någon praktik om man inte tillhör en sk utsatt grupp.

    Det där med CV-granskning är ju lurigt eftersom deet helt hänger på vem som granskar CV:et. Jag har också fått bra kritik på mitt CV men nu när jag väl sitter och använder det i olika ansökningar så verkar det ju inte gå hem speciellt bra.

    SvaraRadera
  32. Se UPP med AF!!!

    Tycker DU/NI att det är rätt att AF lurar folk med undanhållande information om att A-kassan inte gäller när man tecknar avtal om Särskild anställningsstöd.

    När man fick en provanställningsavtal på 6-mån ändå på lurades man med ett SAS avtal.

    Fick där med ingen A-kassa.

    AF utför brott mot lagstadgar och förordningar, brott mot mänskliga rättigheter.

    Medvetet undanhålla information kallas i rättssystemet för lurendrejeri.

    Två myndigheter som ligger under samma lag och medvetet lurar den enskilde på sin rätt, den enskilde får betala a-kasse avgift och den gäller inte, kallas för bedrägeri.

    Dax för en polis anmälan!!!!!

    En lurad Arbetslös.............

    /Åsa-Nisse

    SvaraRadera
  33. Helena Göransson15 april 2011 kl. 22:49

    Hej!
    Jag sitter i samma båt som ni.
    Är utbildad Statsvetare med språk och Human Resource.Jag har varit arbetssökande sedan februari förra året, har i perioder fått komma på intervjuer.
    Startade själv en egen blogg för några månader sedan för att marknadsföra mig och förhoppningsvis få ett jobb.

    Vi hörs! Helena.

    SvaraRadera
  34. @Helena Göransson: Tråkigt att höra att du varit arbetssökande så länge. Märkligt att så många sitter i en sådan situation där man dag ut och dag in bara ska gå och vänta på arbete.

    Att blogga och ha en egen hemsida är ju sådant som sägs öka chanserna så det är säkert klokt att försöka marknadsföra sig så. Hör gärna av dig och berätta hur det går. :-) Lycka till!

    SvaraRadera
  35. Jag tycker att det jättebra att blogga och marknadsföra sig. Jag föreslår även att skapa google konto och marknadsföra sin profil där också som jag gjorde. https://profiles.google.com/malgorzata.haggu#malgorzata.haggu/about
    Det är gratis marknadsföring. Jag kommer ihåg när jag fick gå på mitt nuvarande jobbs intervju och hur mina intervjuare var nyfikna på vad jag sysslar med på nätet. Är du Göteborgare som jag eller bor nära Göteborg då är du välkommen till PM International möte som håller hus den 14juni kl.19.00 på Sveagatan 29. Du kanske kan hitta en lösning på din nuvarande situation, som jag gjorde när jag var arbetslös.Att jobba hemifrån för mig handlar mycket om personlig utveckling.Jag lärde mig att hitta utväg. Jag kom också på det att man måste faktiskt lära sig hela tiden, utveckling står inte stilla.Vill du veta mer kontakta mig gärna.

    SvaraRadera
  36. Verkar som att det är lättare att vinna på lotto än att hitta ett riktigt jobb nuförtiden. Det är extremt frustrerande att vara högutbildad men utan erfarenhet i sin bransch. Själv har jag pluggat länge och har både kandidat- och masterexamen. Så nu sitter jag hem och skickar hur många ansökningar som helst. Än så länge har jag inte kallats till en enda intervju, trots att jag har följt råd från många håll angående hur mitt CV och personbrev ska se ut.

    Det värsta är nog att det inte handlar om jobb som är direktrelaterade till mina studier, utan det handlar också om vanliga jobb som inte kräver universitetsutbildning.

    Det är ett pessimistiskt sätt att se på världen och arbetsmarknaden, men har man varit arbetssökande så länge (nästan ett år nu) är det lätt att börja tappa motivationen. Varför har jag pluggat? Varför har jag tagit lån? Varför är det så viktigt med "flera års erfarenhet" när man ändå börjar i princip från noll på den nya arbetsplatsen?

    Jag har inte pluggat i många år för att syssla med ngt helt annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. Det är tragiskt alltihopa. Kan man gå samman och protestera/demonstrera? Jag gör det gärna.

      Radera
  37. Jag tycker alla arbetslösa akademiker borde gå ihop och försöka se till att situationen förändras. Skriva debattartiklar, skapa en hemsida, påverka beslutsfattare.
    Alla som vill kan nå mig på arbetslosakademiker@gmail.com

    SvaraRadera
  38. www.onestopcv.com

    30 dagar gratis!

    SvaraRadera
  39. Hej! Välkommen till Önskepartiet!

    Vi vill ha ett samhälle som bygger på gemenskap, trygghet, jämlikhet och rättvisa.

    Vi vill införa 0% arbetslöshet, och har ett koncept för detta. Vilket innebära att alla arbetslösa och de med funktionshinder alltid kommer att få ett arbete med en minimilön på 18000:- per månad.

    Vi vill att våra skatter ska gå till alla medborgare och företag som är med och bygger upp vårt Sverige.

    Vi vill att vi ska ha en aktiv skatteomläggning där arbete-, bostäder-, vård-, omsorg-, utbildning-, kollektivtrafik-, kommunikation-, rättsväsendet-, företag-, turism- och energipolitik ska prioriteras.

    Välkommen att bli aktiv medlem eller stödmedlem.

    onskepartiet.se

    SvaraRadera
  40. Arbetslösheten är större än vad ni tror och allt döljs. Istället borde akademiker engagera sig mot makthavarna, istället för att arbeta åt de som de flesta av er gör och trycka ned folket. Till slut är vi alla där i skiten ändå, det är bara en tidsfråga.
    Välkomna att engagera er istället för att bara titta på, vänta på bättre tider som inte kommer av sig själva. Vi vill ha fler folk med oss.
    http://makteliten.com/

    SvaraRadera
  41. Med magisterexamen och flera hundra tusen i skulder och utestängd från arbetsmarknaden, då inser man plötsligt vad som avses med "socialt nätverkande" - nämligen att genom kontakter mygla till sig en position i samhället, som egentligen borde tillhöra någon med rätt kunskaper och kompetens.

    Framförallt gäller det att födas i rätt familj och sedan lära sig att "tycka rätt" och inte tänka eller göra annorlunda än majoriteten. Då har man "social kompetens" och duglig att arbeta inom offentlig sektor.

    Är det då så underligt att det ser ut som det gör i världen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda vi kan göra är att bygga upp ett kontaktnät. Gå med i min grupp jobbsökande akademiker

      Radera