Välkommen

Välkommen

onsdag 4 maj 2011

På väg mot "Fas 3"?

Det är säkert flera av er bloggläsare som idag såg Uppdrag Gransknings reportage kring AMS-åtgärden Fas 3. Jag själv har nu snart varit arbetslös i ett år och under den tiden hunnit delta i jobbcoaching. Jag tänker med fasa på risken att själv hamna i en Fas 3-åtgärd då det ju sägs att ju längre man är arbetslös, desto större risk är det att man förblir arbetslös.

Hur länge har du som bloggläsare och arbetslös akademiker varit arbetslös? Kan man se det som mer och mer omöjligt att få ett jobb ju längre man är arbetslös trots att man har en lång utbildning?

Jag tvivlar stort på att det går att komma in på arbetsmarknaden och än mindre få ett arbete som har med utbildningsområdet att göra. Detta trots att jag är i "passande" ålder, har dubbla utbildningar och är 100% arbetsför.

4 kommentarer:

  1. Hej,

    Vi ska prata om detta i Nyhetsmorgon imorgon, vore toppen om du kan ringa oss på 08-4594305

    Vänliga hälsningar,
    Nyhetsmorgon, TV4

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Hur har det gått? Är själv arbetslös akademiker och börjar lessna på livet när man är som du säger antingen över- eller underkvalificerad...

    SvaraRadera
  3. Hej

    samma här. När man som jag dessutom är 55+ så är det riktigt jävligt. Jag hade nästan försonat mig med att vara arbetslös till pensionen men nu – SKALL JAG VARA ARBETSLÖS I 20 ÅR?!

    SvaraRadera
  4. Universitetslivet uppmanar ALLA till egenföretagande, starta konsultfirma som hjälper företag som behöver spetskompetens, dvs sådan arbetskraft som INTE är forskningskunnig. Det finns bara ett val, sälj dig själv och visa det du kan, hyr ut dig. Sällan något jobb som fås förutom genom ett väl lyckat exjobb som leder till anställning (vilket få faktiskt får).

    En annan sak, vi lever vårt liv i ett syfte att faktiskt förändra, förbättra eller kanske rentav bevara det. Funderat på hemtjänst eller personlig assistent istället? Livet måste få gå framåt, oavsett om stålmagnaterna lockar med penningsedlarna i sina fickor... Jobbar själv hemtjänst numera och det känns inte så farligt! Att vara aktiv som arbetare visar överlevnad vilket beundras av arbetsgivare.

    SvaraRadera